oldaltérkép
+36 94 900 025 | English | Deutsch | e-mail | Távsegítség
RSS RSS: számlázás, házipénztár, iktatás, adatmentés

Hírek
E-számla készítése a lehető legegyszerűbben!

2017-09-13
Egyszerűsített munkaszerződés és foglalkoztatás bejelentő rendszer.

2017-07-28
Számla papíron vagy elektronikusan?

2017-06-29
Számla készítése webáruházból

2017-06-27
Összes hír és feliratkozás
Gyakori kérdések
Számlázó Program és Házipénztár Program frissítése
Összes gyakori kérdés
Letöltés
Számlázó Program és Házipénztár Program
Ingyenes kintlévőség figyelő modul a fenti számlázóhoz
MOST Ügyvitel
Megrendelés
Adja fel rendelését weboldalunkon keresztül!
Névjegy
Ügyfélszolgálat elérhetősége

A fenti kód ügyfélszolgálatunk elérhetőségét tartalmazza.

Számlázó Program és Házipénztár Program - Gyakran Ismételt Kérdések

1. Van-e NAV (APEH) engedélye a Számlázó Program és Házipénztár Programnak?

Az ilyen típusú Számlázó Program és Házipénztár Programokat nem kell az NAV-al engedélyeztetni, azonban meg kell felelni bizonyos szabályoknak. Ez részben a gyártó és értékesítő, részben a felhasználó feladata. A részletekről olvassa weboldalunkon is publikált hírlevelet a 2014.júliusától életbe lépett adóazonosításra való alkalmassá tételről.

2. Be kell-e jelentenem a NAV-ban (APEH-ben), hogy a kézi számlázás helyett számítógépes számlázást végzek?

Három nyilvántartást is érint a számlázás. Egyrészt, a Számlázó Program és Házipénztár Program használata, az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 96.§ 3.-ik bekezdésében foglaltak szerint szigorú elszámolású nyomtatványnak minősül, ezért annak használatba vételéről, (indítás dátuma, számla sorszám, stb.) nyilvántartásáról a felhasználónak gondoskodnia kell! Másrészt a 23/2014 NGM rendelet szerint a felhasználónak erre rendszeresített adatlapon 204. októbertől le kell jelentenie bizonyos adatokat a szoftverről. Harmadrészt, a felhasználói Útmutató meg kell őriznie a számlák megőrzési idejével azonos ideig. A két utóbbi kötelezettségről olvassa hírlevelünket.

3. Használhatok-e egy időben számítógépes és kézi számlázást?

Igen.

4. Mit kell tennem ha a nyomtatóból nem jött ki a számla vagy egyszerűen elveszett?

Számla másolat - vagy bármely más bizonylatnak a másolata a Bizonylat műveletek menüpontból nyomtatható. Számla esetében ha a Fájl / Beállítások / Egyebek fülön a példányok megkülönböztetése ki volt kapcsolva a számla írásakor akkor SZÁMLA, egyéb esetben SZÁMLA MÁSOLAT kerül nyomtatásra.

7.7.4-nél régebbi szoftverek esetében:
Sajnos jogszabály háttér miatt nem megengedett az, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Program egy kinyomtatott számlát még egyszer kinyomtasson. Ilyenkor számlamásolatot kell nyomtatni a hiányzó számláról (Munka / Bizonylat műveletek menüpont és Nyomtatás gomb), arra kézzel ráírni a hiány okát, dátum és aláírás. Ezután az elveszett számlát érvényteleníteni. Végezetül a számlát újra el kell készíteni. Természetesen minden sorszámú számlának meg kell lennie.

5. Milyen gyakran kell fizetni a Számlázó Program és Házipénztár Program használatáért?

A Számlázó Program és Házipénztár Program megvásárlásának napjától számítva Önnek egy éven át semmit nem kell fizetnie. Az egy éves licenszidőszak alatt jogszabályi változás esetén tudja frissíteni a Számlázó Program és Házipénztár Programot. A jogszabályi frissítéseken túl számos egyéb kiegészítés is kerülhet a Számlázó Program és Házipénztár Programba, amit Ön szintén díjtalanul használhat a frissítés lehívásával. A licenszidőszak lejáratakor, illetve az azt követő 30 napon belül, a Számlázó Program és Házipénztár Program mindenkori ára 50%-ának megfelelő áron következő egy évre hosszabbítható. Lejárat előtt e-mailben értesítést, illetve a program megnyitáskor figyelmeztetést kap. A hosszabbítést kezdeményezheti a program figyelmeztető üzenetén vagy a weboldal Megrendelés hosszabbításra aloldalán. Ha Ön nem vásárolja meg a következő 1 évre szóló licenszet, akkor a program tovább nem működik, kivezetése az 50-es GYIK szerint történhet. Ha a hosszabbítási időszakon túl igényli ismét a szoftvert, az teljes áron megújítható a Megrendelés aloldalon. Ebben az esetben is folytatólagos maradhat a számlasorszámozása.

6. Hogyan rendelhetem meg a Számlázó Program és Házipénztár Programot?

A megrendelés weboldalon keresztül lehetséges. A megrendelés kitöltése után Ön e-mailt kap a további teendőkkel kapcsolatban. Az e-mail minden szükséges adatot és információt tartalmaz. Befizetésének megérkezése után azonnal elküldjük az aktiváló kódot, valamint pár napon belül a számlát és a NAV (APEH) nyilatkozatot is eljuttatjuk Önhöz.

7. Mit tegyek, ha a megrendelés kitöltésekor hibásan adtam meg az e-mail címem vagy bármely más adatot?

A felvitt rendelések módosítására nincs lehetőség, egyszerűen vigyen fel új rendelést a helyes adatokkal. Arra viszont figyeljen, hogy banki utalásnál a helyes adatokat tartalmazó rendelés visszaigazolásban található sorszámot írja a közlemény rovatba. Ellenkező esetben a számla és az aktiváló kód a hibás adatokkal fog elkészülni.

8. Mi az aktiváló kód?

A Számlázó Program és Házipénztár Program demó változata szabadon letölthető és kipróbálható. A korlátozás a "rendes" változathoz képest csupán annyi, hogy a számlán a kiállító nevénél Példa Kft. felirat látható. Ezt csak a termék megvásárlása és aktiválásával lehet megszüntetni. Az aktiváló kód megrendelés és fizetés után e-mailben vagy CD-n áll rendelkezésre. Az aktiváló kód egy 25 karakterből álló betűket és számokat tartalmazó karaktersorozat. Alapvetően a Számlázó Program és Házipénztár Program illegális felhasználását hivatott megakadályozni.

9. Mi történik ha elveszik az aktiváló kód?

Természetesen nem kell újra megvásárolni a Számlázó Program és Házipénztár Programot! Egyszerűen csak küldjön egy e-mailt a cég nevével és postafordultával ingyenesen kap újra elküldjük az aktiváló kódot.

10. Van e különbség a demó és a megvásárolt Számlázó Program és Házipénztár Program között?

Nincs. Megvásárlás után nem kell újratelepíteni a Számlázó Program és Házipénztár Programot. Mindössze az aktiváló kódot kell megadni a Fájl/Felhasználó adatai menüpontban. Ezzel a művelettel az összes addig felvitt adat törlődik, az Ön választása szerint.

11. Mit kell tennem, ha a Számlázó Program és Házipénztár Programot egy számítógépről át szeretném tenni egy másikra, vagy újra szeretném telepíteni a Windowst?

Mindkét esetben az eljárás szinte azonos. Készítsen mentést a Számlázó Program és Házipénztár Program Fájl/Adatbázis mentése menüben. Az elkészített mentést másolja CD-re vagy USB pendrive-ra (vagy egyéb külső eszközre). Az új környezetben (másik számítógép vagy az újratelepített régi) telepítse újra a Számlázó Program és Házipénztár Programot, letöltés itt: szamlazo_program_telepito.exe. Ezután töltse vissza az adatait a Fájl/Adatbázis visszatöltése menüpontban. Ezzel a Számlázó Program és Házipénztár Program újra használható. Első (következő) számla kiállításakor ellenőrizze a kiállított új számla sorszámát és egyéb adatait is!

12. Hány alkalommal telepíthetem újra a Számlázó Program és Házipénztár Programot?

Korlátlan alkalommal, semmilyen ellenőrzés vagy számlálás nem történik. Természetesen egy időben a Számlázó Program és Házipénztár Program csak annyi példányban lehet telepítve, amennyire a licensze szól. Az Újratelepítés lépései működő környezetből:

  1. Az eredeti környezetben mentse adatbázisát a Fájl / Adatbázis mentése menüben, majd küldje és nevezze el azt egyértelműen visszakereshető helyre, illetve módon.
  2. Az új környezetben (gépen) telepítse a programot a weboldalról.
  3. Töltse be a demo programba az 1.-es pontból származó mentését a Fájl / Adatbázis visszatöltése menüben.
  4. Ezzel visszaáll éles programja, a bizonylatait ellenőrizheti is a Számla/Szállító / Bizonylat műveletek menüben.
  5. Előfordulhat, hogy bizonyos beállításokat ( például a Fájl / Beállítások / Nyomtatás fülön a nyomtatót) ismét meg kell adni a program számára.
  6. Az eredeti programot az eredeti környezetben (gépen) távolítsa el a Windows erre szolgáló eszközével, majd törölje a mappát is a licenszszerződésnek és a számlázási szabályoknak való megfelelés értelmében.

Gép meghibásodása esetére, azaz, ha például a programot nem tudja elindítani, vagy adatvesztést tapasztal, az újratelepítés lépéseit a 24-es GYIK alapján kell elvégezni.

13. Mit tegyek, ha tönkrement vagy elveszett az a számítógép, amin a Számlázó Program és Házipénztár Programot használtam? Mi lesz az addig felrögzített számlákkal?

Ha Ön minden adatot elveszített és nincs mentése, amit visszatölthetne, akkor a Számlázó Program és Házipénztár Program újratelepítése és az aktiváló kód megadása után a Fájl/Beállítások menüpontban az Egyebek fülön állítsa be az első számla sorszámát a kinyomtatott számlák szerint következő sorszámra. Természetesen az ügyfél és tétel adatokat sajnos újra fel kell rögzíteni.

14. Hogyan nyomtathatok számlamásolatot fájlba, hogy elküldhessem e-mailben?

Papír alapú számla emailen pdf formátumban való küldése majd kinyomtatása a szabályozás kategóriáit szó szerint és kizárólagosan (a keretenken kívüli megjelenési forma nem létezik) értelmezve nem egyértelműen megengedett számla kibocsátási/rendelkezsére bocsátási mód. (A pdf-es küldés és az elektronikus számla viszonyáról szóló cikkünk a 23/2014 NGM rendelet életbelépésével is aktuális.) Ezért - bár pdf formában való létrehoztást letiltani technikailag nem lehetséges - az automatikus bizonylat továbbításra nincs lehetőség és alkalmazása nem ajánlott. Egyéb dokumetum, pl. szállítlevél vagy díjbekérő pdf-ben való létrehozásához (természetesen telepíteni szükséges pl. a pdf.lap.hu oldalon ajánlott bármely pdf készítő segédprogram egyikét) a szoftverből való nyomtatáskor a nyomtatás pdf állományba irányítható, ha a Fájl / Beállítások menü Nyomtatás fülén kiválasszuk a pdf nyomtatót. Egy lépésben történő emailes küldés csak a Hálózatos 2-es csomagtól működik a nem számla típusú bizonylatokkal. A ProgramTECH MOST Távszámla közvetlen megoldás nyújt a fentiekre.

15. Hogyan készíthetek előleg számlát?

Ha például az adott szolgáltatás vagy termék teljes értéke nettó 10.000 Ft, és arról 2.000 Ft nettó előleget szeretne számlázni, akkor a következő képpen járjon el. Készítsen egy új számlát az adott tétellel 2.000 Ft értékben. A fejlécben válassza ki az Előleg számla kitételt (a NAV adatszolgáltatás export fájl követelménye). A számlán vagy a számlatétel alatt, vagy pedig a bizonylatzáró szövegben továbbra is tüntesse fel, hogy a fenti összeg előleg. A szövegben hivatkozhat szerződésre, illetve a teljes árat is megjelölheti. Végelszámoláskor az új bizonylat felleten válassza a Végszámla kitételt. A számlán rögzítsen egy darab mínusz 2000 Ft-os tételt (ez alá írja be, előlegként korábban fizetve), valamint egy darab 10.000 Ft-os tételt. A Számlázó Program és Házipénztár Program 8.000 Ft fizetendőt fog kinyomtatni. A számlákon így minden dokumentált és követhető.

16. Futtathatok e egy gépen több cégre Számlázó Program és Házipénztár Programot?

Igen. Cégenként külön-külön megrendelés és aktiválókód szükséges. A rendelési űrlapon érdemes az alapértelmezett P-től eltérő számlasorszám előtagot választani, eltérőt minden további licenszhez. A második (vagy harmadik...) Számlázó Program és Házipénztár Program telepítése előtt a jelenlegi Számlázó Program és Házipénztár Program ikont nevezze át az adott cégre. Futtassa a telepítő programot, de ne a program által felkínált könyvtárba telepítse, hanem egy másikba. Egy időben mindig csak az egyik Számlázó Program és Házipénztár Programot használja! A fejlécben mindig látható az aktuális cég neve.

17. Hol lehet beállítani vállalkozásom bankszámla adatait?

A vállalkozása bankszámla számait a Számlázó Program és Házipénztár Program Törzsadatok / Pénznemek menüpontban lehet beállítani. Ez azért van így, mert így akár minden pénznemhez másik bankszámla számot lehet megadni. A Számlázó Program és Házipénztár Program mindig azt a bankszámla számot fogja a számla fejlécében kinyomtatni amelyik pénznem a számlán éppen szerepel.

18. Milyen gyakran kell (ha kell) biztonsági mentést készíteni?

Természetesen kell készíteni biztonsági mentést! Egy esetleges adatvesztés nem csupán Önnek kellemetlen, de akár ellenőrzési vonzata is lehet. A Számlázó Program és Házipénztár Program (nem hálózatos módban) minden sikeres számla kinyomtatása után készít egy biztonsági mentést a C:\programtech_szamlazoprogram_*.mdb fájlba. Fontos tudni, hogy a számítógép meghibásodása esetén mind az éles és a mentett adatállomány is elveszhet. Ezért javasolt külső adattárolóra (CD, másik számítógép, stb...) rendszeresen mentéseket készíteni. Mentés készítése újratelepítés vagy másik számítógépre való költözést megelőzően is szükséges. A mentést a program Fájl / Adatbázis mentése menüpontjából kell indítani. A célkönyvtárat visszakereshető módon egyértelműen kell megadni.

ProgramTECH MOST Számlázó rendszerünk keretében két megoldást is választhat adatai megőrzésére:

19. Tételek importálása nem sikerül, mindig elakadok.

A tételek importálása a Számlázó Program és Házipénztár Programba tabulátorral tagolt szöveges állományból - .csv kiterjesztésű fájlból - lehetséges. Nagyon fontos a formátum megtartása, azaz az adatok sorrendjének pontosan azonosnak kell lennie, mint amit a Számlázó Program és Házipénztár Program vár. Ugyanilyen fontos az is, hogy az adatmezők tabulátor karakterrel legyenek elválasztva. Egy ilyen fájlt létrehozni egyszerűen a Számlázó Program és Házipénztár programmal lehetséges, mégpedig az export funkcióval. Az adatok szerkesztését célszerű a táblázatkezelőben elvégezni és csak a végén menteni el az adatokat tabulátorral elválasztott .csv -be. Részletes ajánlás a forrás fájl formai és tartalmi előkészítéséről a MOST oldalán olvasható.

20. Nyomtatáskor lefagy a Számlázó Program, nem nyomtat.

A nyomtatás jellemzően akkor fagy le vagy nem működik, ha a Számlázó Program és Házipénztár Programban olyan nyomtató van beállítva, amely már nem elérhető (régi, már nem használt nyomtató vagy hálózati printer amely már nem elérhető). A hiba kijavítása érdekében ellenőrizze, hogy a Windowsban milyen nyomtatók vannak telepítve, illetve melyik az alapértelmezett. Utána lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár Programba és ellenőrizze (File / Verzió ellenőrzése menüpontban), hogy aktuális verziót használ e? Ha nem frissítsen! Ezután lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár Program File/Beállítások menübe és győződjön meg a helyes nyomtató beállításokról. Javasolt a Mindig a Windows alapértelmezett nyomtatót bejelölni, ez a leggyorsabb módja a bizonylatok (Számla, szállítólevél, bevételi pénztárbizonylat, díjbekérő / proforma) nyomtatásának.

21. Hogyan lehet elérni vagy letiltani az 5 Ft-os kerekítést?

A kerekítési különbözet vagyoni előnynek vagy hátránynak nem minősül, arról bizonylat kiállítása, illetve annak bizonylaton történő feltüntetése nem kötelező. Ugyanakkor, ha a számla olyan fizetési móddal lett kiállítva amelynek az 'Azonnali kifizetés pénztárba' tulajdonsága be van kapcsolva (Törzsadatok / Fizetési módok), akkor a Számlázó Program és Házipénztár Program az ÁFA összesítés alatt kinyomtatja a készpénzben fizetendő összeget 5 forintra kerekítve. Az ilyen számlák azonnal kifizetett státuszt vesznek fel.

22. A Számlázó Program és Házipénztár Program számla vagy szállítólevél készítése közben nem kínálja fel a beállított egységárat. Miért?

Abban az esetben ha a Fájl/ Beállítások menüben be van jelölve az utolsó eladási ár kikeresése opció, akkor nem kínálja fel a tételhez beállított árat, hanem az utolsó eladás árat kínálja fel a számlázó program. Ha sosem volt még számlázva az adott tétel, akkor ez mindig nulla.

23. Megváltozott az adószámom, hogyan írhatom át?

A Számlázó Program és Házipénztár Program a felhasználó adószámát titkosított formában a saját adatbázisában tárolja. Ezzel biztosítja azt, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Programot csak azok használhassák, akik azt megvásárolták. Ha az Ön adószáma székhely vagy vállalkozási forma (EVA, áfakör) változás miatt megváltozott, akkor lépjen be a Fájl/Felhasználó adatok menüpontba és írja át adatait. Az adószám első nyolc karakterének kivételével minden cégadat változtatható. Az adószáma törzsszám része viszont nem módosítható, a számla kiállításra jogosító licensz nem adható/írható át más entitású adózóra. Új licenszet szükséges beszerezni az új entitású gazdálkodó szervezet számára, mely kezdeményezhető a megrendelés formán. Az új licensz aktiválásakor úgy is beüzemelheti az új vállakozás számlázóját, hogy megmaradjanak a régi adószámhoz tartozó számlák is az adatbázisban. Az új licensz megérkezésekor a régi vállalkozáshoz tartozó eredeti programot megnyitja(1) és a Fájl /Felhasználó adtai - Aktiválás / Aktiválás gombon az új kódot bemásolja (2) ÉS az Opcióknál Terméklicensz hosszabbítás vagy.... lehetőséget választja (3).

24. Tönkrement a számítógépem, illetve újratelepítéskor letörlődött a Számlázó Program és Házipénztár Program. Hogyan nyerhetem vissza az adataimat?

A számlázó rendszer két komponensből áll: program és adatok. A program bármikor elérhető, demo verziója letölthető weboldalunkról. Az adatbázis a felhasználó hatásköre, megőrzése/visszakeresése az ő lehetősége. A 18-as GYIK szerint végzett rendszeres biztonsági mentéssel érdemes gondoskodni az adatok visszaállíthatóságáról. A demo programba visszatöltött adatbázissal helyreállítható a számlázó rendszer.

  1. A demo letöltése
    • A Számlázó Program és Házipénztár Program telepítője letölthető weboldalunkról. A telepítő program soha nem ír felül adatbázist (eltávolításkor pedig nem törli, az a számítógépen marad, a neve szamlazo.mdb).
  2. Az adatbázis visszakeresése
    • A Számlázó Program és Házipénztár Program adatait a szamlazo.mdb fájlban tárolja. Ez a file (alapértelmezésben) a C:\Program Files\ProgramTECH\Számlázó Program könyvtárban van. Mielőtt bármit tenne, ellenőrizze ezt a fájlt és annak módosítási dátumát, melynek alapján felmérhető a várható adattartalom.
    • Ha Ön készített korábban adatmentést a Számlázó Program és Házipénztár Program adatairól (Fájl/ Adatok mentése menüpontban), akkor azt visszatöltheti.
    • Másik lehetőség, ha a C:\programtech_szamlazo_program_adatmentes_?.mdb fájlt tölti vissza (a fájl azon a gépen található, ahol a Számlázó Program és Házipénztár Program futott, amelyben szintén megtalálható minden adat ami az utolsó számla rögzítésekor létezett.
  3. Az adatbázisok adattartalmának ellenőrzése
    • Fájl / Adatbázis visszatöltése -> Számla/Szállító / Bizonylatműveletek almenüben ellenőrizze tartalmazza-e az adatbázis az utolsó számlát is.
  4. Ha nincs meg az aktuális adatbázis
    • Ez esetben az adatok visszaállítására nincs lehetőség.
    • Telepítés után szüksége lesz az aktiváló kódra amit a szoftver rendelésekor emailben vagy CD lemezen kapott. Az aktiváló kód E-mailben vagy telefonon újra elkérhető az adószám megjelölésével, az aktiváló kódot 24 órán belül elküldjük. Az aktiválás a Fájl /Felhasználó adatai -> Aktiválás menü "Aktiválás" gombján felbukkanó ablakban történik. A kód bemásolásával egyidejűleg ugyanebben az ablakban válassza az "Opciók"-nál az ,,Újraindítás...." lehetőséget.
    • Az első számla sorszámát be kell állítani a könyvelés szerint következő számla sorszámra a Fájl /Beállítások menü Egyebek fülén.
    • A NAV adatszolgáltatás funkció értelemszerűen csak az adatbázisban megtalálható számlákra futtatható, azaz egy esetleges ellenőrzés során nem tudja teljesíteni a kérést az adatvesztést megelőző időszakra/sorszámtartományra. Ugyanakkor adatvesztés esetére nem rendelkezik a a számlarendelet, mely a NAV adatszolgáltatást előírja (23/2014 NGM). Egy jegyzőkönyvet az adatvesztés tényéről készítsen, mely egy esetleges ellenőrzéskor magyarázattal szolgálhat a korlátozott adatszolgáltatásra.

25. Frissítettem a Számlázó Program és Házipénztár Programot és eltuntek az adataim. Mit tehetek?

Fontos tudni, hogy a Számlázó Program és Házipénztár Program telepítő programja soha nem ír felül és nem töröl adatállományokat, tehát adatvesztést a program telepítésével és / vagy eltávolításával nem lehet előidézni. Kizárólag csak a program futásához szükséges fájlokat (dll, exe, ocx) cseréli le a telepítő, ha az szükséges. Ha Ön a Számlázó Program és Házipénztár Program telepítőjének futtatása után azt tapasztalja, hogy adatai eltűntek, az azért van, mert Ön a telepítés / frissítés során nem a régi (aktuális) könyvtárat választotta ki célnak. A 7.2-nél régebbi telepítők a C:\Program Files\Számlázó Program könyvtárba dolgoztak. A 7.2-nél újabb telepítők (jelenleg letölthető) a C:\Program Files\ProgramTECH\Számlázó Program könyvtárat használják. A hiba kijavítható, ha a telepítőt újra futtatja és ügyel a helyes könyvtár kiválasztására. Megj.: Abban az esetben ha Ön a Számlázó Program és Házipénztár Program fájl menüjében található frissítést használja, akkor mindig a megfelelő könyvtárban történik a frissítés. További információ: Számlázó Program és Házipénztár Program frissítési útmutató

26. Windows Vistát vagy Windows 7-et használok és a Számlázó Program és Házipénztár Program frissítése nem működik, a hibaüzenet 'Path/File access error'. Mi a megoldás?

A Windows Vista és Windos 7 alapértelmezésben nem engedélyezi, hogy a Program Files könyvtárban a programfájlokat egy program lecserélje. Ha Ön Windows Vistán futtatja a Számlázó Program és Házipénztár Program Fájl/Új verzió ellenőrzése és frissítés menüpontot, akkor a következő hibaüzenetet kapja: Path/File access error. Két megoldás létezik: (1) nem a Program Files könyvtár alá telepíti a programot, (2) engedélyezi a fájlok cseréjét ebben a könyvtárban. Ehhez kattintson jobb egérgombbal a Számlázó Program könyvtárra és válassza a Tulajdonságok menüpontot, majd a Biztonság fület, majd kattintson a Szerkesztés gombra. A Csoport felhasználó neve listában keresse meg és jelölje ki azt a felhasználót vagy csoportot akinek a frissítés lehetőségét engedélyezni szeretné majd a Felhasználók engedélyei listában jelölje be a Módosítást. Ezután Ok-val zárja be az ablakokat. Abban az esetben, ha minden fenti beállítást elvégzett és ellenőrzött, de a frissítés mégsem működik, akkor telepítse újra a Számlázó Program és Házipénztár Programot.

27. A Számlázó Program és Házipénztár Program induláskor hibás vagy sérült adatállományra hivatkozik és nem indul el.

Minden sikeres számla készítés után kérdés nélkül automatikusan készül egy adatbázis mentés a C:\programtech_szamlazo_program_adatmentes_?.mdb nevu fájlba (a ? jel helyén az Ön adószáma). Másolja be ezt a fájlt a Számlázó Program és Házipénztár Program könyvtárba szamlazo.mdb néven. Másolás elott ez utóbbi fájlt nevezze át, vagy felülírás előtt készítsen másolatot.

28. Szeretném, ha év elején 1-es sorszámmal indíthatnám a számlázást. Van lehetőség ilyen jellegű évváltásra a ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Programban?

A számlasorszámozás évenkénti automatikus újraindítását a Fájl/Beállítások/Egyebek fülön lehet elvégezni. A funkció bekapcsolásához pipálja be a 'Bizonylatok sorszáma évente 1-ről induljon.' jelölőnégyzetet. Ezt az opciót csak akkor lehet aktiválni, ha az adott évben még nem készült egyetlen számla sem! Azonos számlasorszámok kiküszöbölésére a számla sorszámába a mindenkori évszám utolsó két jegye is bekerül. 2010-ben az első számla sorszáma így alakul: P01000001; 2011-ben P01100001. Figyelem: A számla szigorú számadású bizonylat. A beállított számlasorszámok kezdő és befejező dátum plusz sorszám tartományainak nyilvántartásáról a felhasználónak gondoskodnia kell!

29. Véletlenül rögzítettem egy számlát a következő hónapra és most a program nem enged mai dátummal számlázni.

A program nem engedélyez egy már létező vagy felvitel alatt álló (hálózatos környezetben) számla keltjénél korábbi dátumra számlát kiállítani. Abban az esetben ha Ön rögzített egy számlát téves kelt dátummal, akkor a Bizonylatműveletek menüpontban kell ezt a számlát érvényteleníteni (7.3-as verziótól felfelé).

30. Készítettem egy adatbázis mentést, de nem tudom megnyitni, mert jelszót kér. Mi a jelszó?

Az adatok tárolása a szamlazo.mdb nevű (Microsoft Access) fájlban történik. A Számlázó Program és Házipénztár Program Fájl / Adatok mentése menüpontban készített biztonsági mentés gyakorlatilag ennek a fájlnak a másolata. A szamlazo.mdb jelszóval védett fájl, ugyanezért a készített adatmentés is jelszóval védett lesz. Ez a jelszó nem nyilvános, de Önnek erre a jelszóra nincs is szüksége! Ha szeretné megnyitni az adatmentést, akkor telepítse a szoftvert egy másik könyvtárba majd töltse be az adatbázis mentést.

31. A könyvelőnk RLB 60 programmal könyvel. Látom, hogy a számlázó program kompatibilis ezzel. A mi cégünk az alap programot használja. Hogyan tudnánk használni mi is az RLB megoldást úgy, hogy a már meglévő adatok ne vesszenek el?

Az adatátadás/átvétel funkciók a 2-es és 3-as csomagokban találhatóak meg. Ha Ön az egyes csomaggal rendelkezik, akkor az egyes és a kettes csomag árkülönbözetének kifizetésével lehetséges a magasabb csomagra váltás. Az adatok természetesen nem vesznek, a számlázás és a munka folyamatos. Megrendelés feladásához kattintson a következő linkre és válassza a bővítés 1-ről 2-es csomagra opciót:
http://www.programtech.hu/index.php?menu=megrendeles

32. Mi az a díjbekérő (proforma) számla?

A díjbekérő (proforma) számla nem számla, ezért az nem is szigorú számadású bizonylat. ÁFA visszaigénylésére, illetve költség elszámolására sem alkalmas. A díjbekérő (proforma) számla célja tájékoztatni az ügyfelet a pontos fizetési kondíciókról. Abban az esetben, ha az ügyfél a díjbekérő (proforma) számla alapján fizetett, akkor a rendes számlát ki kell állítani és az ügyfélhez eljuttatni.

33. A Számlázó Programban hol lehet beállítani azt, hogy VTSZ/SZJ számot nyomtasson vagy ne nyomtasson a számlára?

A VTSZ/SZJ szám feltüntetése vagy elrejtése a bizonylatokon (szállítólevél, számla, díjbekérő / proforma) beállítható. A Beállítás elvégzéséhez lépjen be a Számlázó Program Fájl / Beállítások menüpontba majd az Egyebek fülön keresse meg a VTSZ/SZJ mező használatának mellőzése opciót. Abban az esetben ha a VTSZ/SZJ szám ki van kapcsolva, akkor bizonylat rögzítésekor az adatot nem kéri be a program, a bizonylaton (szállítólevél, díjbekérő / proforma, számla) pedig elhagyja annak nyomtatását.

34. Hogyan lehet számlát érvényteleníteni (sztornózni)?

Abban az esetben ha a számla rögzítése és ezzel (rendes működés esetén) nyomtatása is megtörtént, akkor nem lehetséges a számla semmilyen tartalmának módosítása, számla javítása vagy számla törlése. Ez nem a számlázó program hiányossága, ezt jogszabály akadályozza meg. A rontott számlát érvényteleníteni kell (stornózni), majd új számlát kell kiállítani. A számla érvénytelenítése (sztornózása) a Bizonylat műveletek menüpont alatt lehetséges. Keresse meg a hibás számlát, kattintson a táblázat sorára majd a jobb alsó sarokban kattintson az Érvénytelenít feliratú gombra. A számlázó program elkészít a választott számlával azonos tartalmú, de ellentétes előjelű (negatív) számlát az aktuális dátummal.

35. Mit kell tennem annak érdekében, hogy a bevételi pénztárbizonylaton a bizonylatot kiállító neve ne Rendszergazda legyen?

Kérem lépjen be a Törzsadatok / Felhasználók menüpontba és hozzon létre új felhasználót a szükséges névvel. Ezután a Törzsadatok / Pénztár alapadatok menüpontban kattintson az érintett pénztárra majd nyomja meg a Módosítás gombot. A pénztár felelősöknél jelölje be azokat a felhasználókat akik a pénztárral kapcsolatban kiadási vagy bevételi pénztárbizonylatot készíthetnek.

36. Átutalásos fizetési módot választottam a számla rögzítésekor, de a számlázó program mégis kifizetettre állította, miért?

A Számlázó Program és Házipénztár program bármilyen elnevezésű fizetési módot képes kezelni. A fizetési módok a Törzsadatok / Fizetési módok menüpontban állíthatóak be. A fizetési mód kijelölése után kattintson a Módosítás gombra, a megjelenő dialógusban beállítható, hogy a számla ezzel a fizetési móddal a pénztárba lesz kifizetve azonnal vagy sem.

37. Megújítottam a Számlázó Program és Házipénztár Program licenszét, de a program továbbra is azt jelzi, hogy a licensz lejárt.

A 7.7.9 (2014.07.22.) vagy annál magasabb verziószámú programok és internetkapcsolattal rendelkező számítógépen futtatás esetén egy programba való ki-, majd belépést követően a licensz automatikusan megújításra kerül. Ahogy írjuk az aktiváló levélben, ez esetben semmit nem kell tenni. Ha a a két feltétel egyike nem adott, akkor az aktiválást el kell végezni. Mint minden nagyobb művelet előtt érdemes egy Fájl/Adatbázis mentése menüben adatbázismentést végezni(1) annak ellenére, hogy visszatöltésre nem lesz szükség, majd frissíteni (2). Ezt követően a Fájl /Felhasználó adtai - Aktiválás / Aktiválásgombon az új kódot bemásolja (3) és az Opcióknál a Terméklicensz hosszabbítás vagy.... lehetőséget választja (4). A szoftver frissítésről itt olvashat részletesen: Számlázó Program és Házipénztár Program frissítési útmutató.

38. Honnét lehet tudni, hogy mikor jár le a licensz szerződés?

Kérjük lépjen be a Számlázó Program és Házipénztár programba. Válassza a Súgó / Névjegy menüpontot. A megjelenő ablakban tájékozódhat a lejárat pontos napjáról.

39. Visszatöltöttem korábbi adatmentésemet a Fájl / Adatok visszatöltése menüpontban és ezután újra a régi alacsonyabb csomagom lett, nem elérhetőek a házipénztár program funkciói.

A megvásárolt csomaghoz tartozó termék aktiváló kód az adatbázisban van tárolva. Ezért ha Ön visszatölt egy korábbi Számlázó Program és Házipénztár Program adatmentést, akkor a mentéskor érvényes termék aktiváló kód is visszatöltődik. A megoldás az, hogy az utolsó aktiváló kódot újra be kell másolni a Fájl / Felhasználó adatai menüpont alatt.

40. Működik e a Számlázó Program és Házipénztár Program olyan számítógépen ahol nincs internet kapcsolat?

Igen, működik! A termék telepítése és aktiválása sincs internet kapcsolathoz kötve. A telepítő program (másik, internet kapcsolattal rendelkező) számítógépen letölthető és pendrive-on vagy CD-n a célszámítógépre átmásolható. Továbbá lehetősége van +CD-vel változat rendelésére is! A frissítések telepítése internet nélkül is lehetséges, ehhez szintén a frissen letöltött telepítő programot kell futtatni.

41. Megoldható-e hogy a sorkedvezménynél ne csak a módosított árat tüntesse fel a számlán hanem az eredeti árat és a kedvezmény mértékét is? Ugyanis ha nem látszik akkor a vevő nem tud a kedvezményről, mintha nem is adtam volna.

A számlára felvihető kedvezmény sor "kézzel" és a fejlécadatok mellett (felül) található opciókkal automatikusan. Ez esetben szerepel a számlán az Ön termékének a neve, nettó egységára (pl.1000 Ft), majd alatta külön sorban a Kedvezmény 10% (pl.), nettó -100 Ft, a számla végösszege pedig nettó 900 Ft lesz. A másik lehetőség, hogy a tétel megjegyzés mezőbe beírja, a kedvezmény mértékét és okát.

42. Mit tegyek, hogy kifizetett átutalásos számláim a programban is teljesítettként jelenjenek meg?

A Számla-szállító / Bizonylat műveletek menüpont alatt Kifizetés állapota / Kifizetetlen vagy Összes szűréssel kilistázott számláknál a bal alsó mezőben feltüntetett Teljesítés feliratra kattintva a kijelölt számla állapotát teljesítettre változtathatjuk. A kifizetés számla készítésekor automatikusan kifizetettre állítódik, ha a Törzsadatok / Fizetési módok menüben az adott fizetési módot megfelelően beállítja.

43. Hogyan másolhatok adatokat a számlázóból Excel táblázatba?

A Számlázó Program és Házipénztár Program minden a képernyőn megjelenő táblázata exportálható külső fájlba. Ennek segítségével biztosított, hogy a számlázóban gyűjtött adatok felhasználhatóak legyenek egyéb ügyviteli feladatok ellátására is. Az exportált fájlok formátuma .xls, .csv vagy .txt lehet, melyeket minden táblázatkezelő szoftver be tud olvasni. A táblázat kezelő szoftver segítségével bármilyen kimuatás vagy lista készíthető. Az adatok exportálásához nem kell mást tenni, mint a kérdéses táblázatot a számlázóban megjeleníteni, majd a Fájl / Táblázat adatait fájlba menüpontot kiválasztani és követni a program képernyőn megjelenő utasításait. Ezután a létrehozott fájlt be töltése Microsoft Excel 2000 táblázatkezelőben az Adatok / Külső adatok átvétele / Szövegfájl beolvasása menüpontban lehetséges. Ugyanez a funkció az Open Office 3.3-as változatában a Fájl / Megnyitás menüpontban érhető el.

44. Hogyan tüntethető fel nem HUF-os számlán az árfolyam?

Új bizonylat (számla) készítése menüben alul középen beírható az árfolyam. Ha a számlának van adó tartalma, akkor kell nyomtatni a számlára árfolyam szerinti a forint értékét is. Abban az esetben ha az Ön számlájának az ÁFA tartalma nulla, de mégis szeretné a számlának a végösszegét forintban is megjeleníteni, akkor a Fájl / Beállítások / Egyebek menüpont alatt ez bekapcsolható.

45. A számlázó programot tudom-e a cégem két külön telephelyén is használni?

A ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Program 2-es csomagja működik hálózatban. A hálózat alatt elsősorban helyi (LAN) hálózatot kell érteni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ma már az internet kapcsolat sebessége és a kapcsolódó technológiák (VPN) lehetővé teszik az internetes használatot is. Ez utóbbi beállításához ezt támogató hálózati eszközökre és hálózati ismeretekkel rendelkező szakemberre van szüksége. Nem túl gyakori (napi egy-két számla) számlázás esetén megoldás lehet távoli asztal alkalmazása is. A hálózatos üzemmód beállítása lépéseit olvassa a Felhasználói útmutató azonos című fejezetében.

46. Webáruházban feladott rendelés tételeinek kiszámlázása esetén a számlán más adatok jelennek meg ment amit a webáruház adminisztrációs felületén látok. Miért?

Annak eldöntése, hogy adatátadás esetén a hiba a küldő (webáruház, Joomla, Virtuemart, MeMax, stb.) vagy a fogadó ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Programban van e rendkívül egyszerű. A számlázó programban beállított Interface elérhetősége fülön beállított linket másolja a böngésző címsorába, a végére pedig írja be a kérdéses rendelés sorszámát, valahogy így:
http://www.programtech.hu/szamlazo_program_exportdemo.php?hiv_szam=123
A megjelenő oldalon könnyedén kiolvasható, hogy az adatokat küldő szoftver pontosan mit is ad át a számlázó programnak. Ha az adatok már itt rosszak, akkor a számlázó program azt nem tudja kijavítani. Abban az esetben, ha az adatok itt még rendben vannak, akkor a számlázó programban van a hiba, amely lehet egyszerű beállítási probléma is. Ez utóbbi esetekben tudunk segíteni, csak küldje el a webáruházhoz tartozó illesztő pontos címét.

47. Hibásan töltöttem ki egy számlát. Hogyan tudok a Számlázó és Házipénztár programmal módosító/helyesbítő számlát kiállítani?

A rontott számlát vagy érvénytelenítéssel vagy helyesbítő számla kiállításával korrigálhatja. Kérje könyvelője tanácsát arra vonatkozóan, hogy meylik megoldást kell, illetve praktikus az Ön szituációjában választani. Az érvénytelenítés módjáról a 34. GYIK kérdésben és a Felhasználói útmutatóban írunk. A helyesbítő számla készítése tartalma szintén egyedi, könyvelője útmutatását igényli. A programban a következő műveletekkel gyorsíthatja meg a felvitelt: Nyisson egy új számlát a Számla/Szállító / Új bizonylat készítése menüben és nyomja meg a Másolás gombot. Kövesse a program utasításait (pl a helyesbítendő számla befogadója (ügyfél neve), a számla sorszáma bekérésre kerül). Új sorszámon a helyesbítendő számláról beszúrt azonos tartalom bármely elemében szerkeszthető (pl termékek mennyisége, egységára, befogadó székhelycíme vgay cégneve, további tételsor hozzáadása stb). A Bizonylat záró fülön be kell írni az eredeti számla sorszámát és meg kell nevezni a helyesbítéssel érintett adatokat. A NAV adatszolgáltatás funkció megköveteli, hogy a helyesbítő számlát gépi módon is jelöljük, ezért a NAV záradék fülön is meg kell adni ezt, a Módosító számal esetén az eredeti számla sorszáma mezőben.

48. Mit kell tennem a számlázó program NAV felé történő bejelentésekor?

A 23/2014 NGM rendelet szerinti felhasználói bejelentési kötelezettség keretében a NAV oldaláról elérhető SZAMLAZO nevű formanyomtatványon a számlázó programot a beüzemeléstől számított 1 hónapon belül be kell jelenteni. A használatból kivont számlázó programra ugyanez vonatkozik. A következő adatokat kéri a formanyomtatvány:

49. Hogy lehet kikapcsolni a szállítólevélnél az árazást, mert nem szeretnénk ezeket feltüntetni.

A Számla/Szállító / Bizonylat műveletek -> Szállítólevélen legyen kinyomtatva az ár opció kattintásával kikapcsolható az ár szállítólevélen való feltüntetése.

50. A program használatát abbahagyom (mert áttérek a ProgramTECH MOST-ra:-). Van valami tennivalóm?

  1. A licenszszerződés és az ÁSZF szerint a program a licenszidőszakon belül használható. A licensz kifutásával a program menüelemek inaktívvá válnak. Ezért
    • Ha a programban képzett adatokkal tovább kíván rendelkezni, az utolsó számla kiállítását követően a még érvényes licenszű programból a számlaadatokat, ügyféllistát, termékek/szolgáltatások törzset az adott lista felületén a Táblázat adatai mentése excel vagy szöveges fájlba ikonon keresztül exportálni kell. Ezáltal mind emberi szemmel, mind külső programok által olvashatók, kezelhetők maradnak. Kifutás előtt az utolsó 30 napban a program minden megnyitáskor jelzi ezt, visszaszámol.
    • Arra az esetre, ha a jövőben van esély a szervezet újraindítására és a program újraüzememlésére, érdemes a szoftver egész adatbázisáról egy mentést készíteni a Fájl/Adatbázis mentése menüben.
    • A számlák megőrzése papíralapú számlák esetén a fizikai számlák megőrzését jelenti, mely nem azonos a számlázó program felületen történő hozzáféréssel. Amennyiben a programon belül szeretné továbbra is számla és egyéb adatait elérni, a licensz meghosszabbításával ezt megteheti.
  2. A szigorú számadásban zárja le a sorszámsorozatot (könyvelője segítségével).
  3. A számlák adóigazgatási igazolásra való alkalmasságát meghatározó 23/2014 NGM rendelet kívánja meg
    • a felhasználói útmutató elmentését (archiválása=adathordozóra letöltése, a megőrzési határidőig terjedő olvashatóság biztosításával) a Súgó / Olvass el! almenüből még aktív licensz esetén, vagy a weboldalról,
    • a program használata befejezésének a SZAMLAZO nyomtatványon való lejelentését a 48. GYIK pontban leírtak alapján.
    • Archiválni lehet - bár nem követelmény - az adóhatósági ellenőrzési adatexport gombon kinyerhető számlaexport .xml fájlt is a 2016.01.01-i és az ezt követő keltezésű számlák esetén.
    • A szoftverrel történő számlázás bemutatására kérhetik egy esetleges hatósági ellenőrzéskor, melyre alkalmas a demo verzió, mely lejárt licensz esetében is, mint bárki számára bármikor letölthető.

51. Milyen beállításokkal használjam a NAV záradékot és van-e további beállítási kötelezettségem az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció megfelelő működtetéséhez?

Nem lehet általános választ adni erre a kérdésre. Anyagainkkal segítjük a kérdés megválaszolásában. Első általunk biztosított forrás a tájékozódásban a Az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció beüzemelése című cikk, különös figyelemmel a táblázatos részre. Itt felsorolásra kerültek azon számlázási helyzetek, melyeket speciális beállításokkal kezelni kell, hogy a megfelelő adatexport .xml fájlt lehessen képezni. A Felhasználói Útmutató is tárgyalja a 6. fejezetben a lehetséges beállításokat és a GYIK rovat is kereshető a "NAV adatszolgáltatás" vagy "adatexport" kifejezésekre.

52. Miért nem indul el az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció?

Régi, elavult Windows XP-t futtató számítógépek esetében előfordul, hogy a Fájl / Adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció menüpontra kattintva nem történik semmi. Ez azért van, mert számos komponens hiányzik vagy nem naprakész a régi Windows XP számítógépen. Megoldás: összes elérhető Windows XP frissítés telepítése és/vagy ezen telepítő program futtatása: dotNetFx40_Full_setup.exe.

53. Hogyan jelezzem KATA és alanyi adómentes jogállásom a Programtech Számlázó Programban, hogy az adóhatósági ellenőrzési adatszolgátatásban is megjelenjen?

54. Romániai szabályok miatt mennyiség kimutatásra is szüksége van ügyfelünknek (könyvelőiroda vagyunk) a számlaösszesítéskor. Hol találok ilyet a programban?

A Számla/Szállító / Bizonylat tételeinek megtekintése -> Részletes adatháló tartalmazza a számlák egyéb adatai mellett a tétel mennyiségét is. Az adatháló a Fájl / Táblázat adatait fájlba almenün exportálható.

55. Szükséges a számlázó programban valami beállítást elvégezni év elején?

A ProgramTECH Számlázó Program és Házipénztár Program évvégéhez köthető extra karbantartást vagy egyéb tevékenységet nem igényel. A felhasználókat az új évben az aktuális számlázást érintő adózási törvények változása mellett - melyet minden évben külön hírként tárgyalunk - elsősorban az új évszám megjelenítése és/vagy az év eleji 1-es számla sorszámozás kérdése foglalkoztatja. Ez utóbbiakban jogszabály nem köti a vállalkozást. Szervezeti szintű döntés, hogy az évváltás megjelenik-e a sorszámozásban vagy nem, folyamatosan növekszik tovább a sorszám, vagy új sorozatot indítanak.

  1. A számlák folyamatos sorszámozása választása esetén nincs tennivaló.
  2. Év eleji 1-es számlasorszám és az évszám megjelenítése a számla sorszámozásban
    • Ha Ön a számlák folyamatos sorszámozása alapbeállítást választotta beüzemeléskor és ezen szeretne oly módon változtatni, hogy a sorszámozás évente újra induljon, akkor januárjában az első számla kiállítása előtt erre lehetősége nyílik. Az új évben az első számla kiállítását megelőzően a Fájl / Beállítások / Egyebek menü \"Bizonylatok sorszáma évente 1-ről ind...\" opció aktívvá válik és pipálással bekapcsolható, hogy a számlasorszám minden évben 1-ről induljon. Ezzel a választással az évszám utolsó két helyiértéke is megjelenítésre kerül a sorszámban az betű előtagot követő kezdő karakterként. A sorszám így épül fel: P17000001.
    • Az évi első számla rögzítését követően ezzel a lehetőséggel már nem lehet élni, az opció újra inaktívvá válik.
    • Ha Ön a Fájl / Beállítások / Egyebek menü \"Bizonylatok sorszáma évente 1-ről ind...\" opciót választotta korábban vagy jelen újévtől, az évváltás beálltával a sorszám előtagjában automatikusan 16-ról 17-re vált és a számozás is 1-ről indul újra. Így szigorú számadásba veendők a múlt évi és az új sorszámok!

56. A program nem jól számolja a naptári napokat. A a mai naphoz, 03.21.-hez képest a 45 naptári nap fizetési határidő 05.05 lenne. Nyomtatás után már 35napra, 04.27-re módosult valahogy.

A program számlaszerkesztő felületén (Számla/Szállító -> Új bizonylat készítése) a fejlécben napok számában vagy dátummal megadhatjuk (Fizetési határdiő nap/dátum) a fizetési határidőt. Azt, hogy a napok számával megadott határidőt mitől számolja a porgram szintén a fejlécben a Teljesítés, a Kelt és a Fizetési határidő... feliratoktól jobbra elhelyezkedő rádiógomb választásával határozhatjuk meg. A rádiógombok felett tartott kurzor hatására a programfelületen meg is jelenik a felbukkanó súgó:

A kérdésben leírt helyzetben feltételezhetően a kelttől átkattintották a teljesítés dátumától történő határidő számításra a programot. A program a kiválasztott számítási módot a következőkben alapértelmezettként kezeli, azaz a követekző számlához is ezt ajánlja fel.

Megosztás:


Termékek


Szolgáltatások


Kapcsolat


Megrendelés


§ Jogi nyilatkozat (ÁSZF) | Google+ Schmidt Attila
ProgramTECH Kft. | H9700 Szombathely, Százhold utca 20. | +36 94 900-025